WeDo(o) cool thinks, sau despre cum a promovat Târgul de Cariere startupurile creative

Pentru cei care ați trecut pe la Târgul de Cariere în sezonul de primăvară, știți deja că am avut amenajată o zonă de startups, unde câțiva inițiatori ai unor proiecte aflate la început de drum au avut standuri de prezentare și au interacționat cu cei prezenți. A fost primul an în care TdC a dat ocazia unor startupuri să participe gratuit la eveniment, tocmai pentru a încuraja mediul antreprenorial tânăr. În trei dintre orașele unde s-a desfășurat târgul – Iași, Chișinău și Cluj-Napoca -,  am implementat această campanie, cu o finalitate peste așteptările noastre. WeDoo, un startup de imprimare 3D din Iași, s-a aflat printre expozanți. O afacere tânără, ce a împlinit un an, inițiată de doi tineri pasionați de robotică și care au reușit să pornească un business promițător în domeniu.

WeDoo este povestea scrisă de Marius Ciobanu (26 de ani) și Cristi Bejereanu (25 de ani), din Iași. Un startup mic, cu vise mari și fără limite, la fel ca produsele și prototipurile pe care tinerii le scot pe piață, cu ajutorul tehnologiei.  Afacerea de printing 3D s-a născut exact în urmă cu un an, pe 17 mai 2017, cu o investiție modestă, de 2-3 mii de euro. Adevărata investiție vine, însă, din preocuparea inițiatorilor de a crește, de a se dezvolta și de a se poziționa pe o piață încă proaspătă în România.

Tinerii sunt ambii absolvenți în domeniul managementului proiectelor, iar Marius are și studii în robotică, iar câțiva ani au lucrat în corporații, pe diverse poziții. Până într-o zi, când au luat decizia de a ieși “out of the box”, cum spune Marius Ciobanu.

“Nu ni se potrivea modul de lucru din corporație. Până la urmă trebuie să fii foarte norocos să dai peste un angajator care să te lase să-ți dezvolți propriile idei. Așa că am riscat și am pornit pe drumul nostru. Am vrut să facem ceva pentru noi”, spune Marius.

WeDoo a pornit ca un shop de printare 3D, iar între timp a fost dus la un alt nivel,  dincolo de un simplu magazin online: www.wedoo.ro, unde designerii se pot înscrie cu diferite idei de modele, de prototipuri, pe care compania le “vând”, apoi, mai departe.

Practic, la WeDoo creativii pot să își vândă un digital.

“Ei ne dau dreptul să printăm ideea lor digitală. Sunt foarte mulți designeri, spre exemplu, care nu au bani, sau nu au cunoștințele necesare să înceapă un business. Prin intermediul nostru, ei pot să își testeze clientela, piața. Deocamdată avem trei colaboratori pe modelare, plus alții trei pe partea de ilustrare”, povestește inițiatorul WeDoo.

Așa s-a ajuns ca startupul să aibă în portofoliul de clienți fabrici din domeniul automitive (pentru care produc componente pentru sistemul centurii de siguranță, de exemplu), antreprenori din diferite domenii, care nu mai doresc să comande diferite produse care înainte erau foarte ieftine în China, sau jucători din producția publicitară.

Și cum tehnologia 3D face minuni, la fel o face și WeDoo. Printre creațiile lor se numără o jucarie (galbenă) la care au realizat anumite piese incomplete. Ceea ce este interesant este că jucăria a fost produsă în România în 1970, iar modelul a fost refăcut doar cu ajutorul unei fotografii vechi, ce aparținea proprietarului din copilărie. Au realizat și o statuetă Dracula, o pereche de căști, sau trofee și dispozitive pentru centurile de siguranță ale mașinilor.

Participarea la Târgul de Cariere în zona de startup le-a dat ocazia inițiatorilor WeDoo să intre în contact cu vizitatorii târgului, care au apreciat procesul “pe viu” al modelării 3D, dar și cu alte companii, care chiar le-au devenit, apoi, clienți.

“Am aflat de inițiativa Tărgului de Cariere din rețelele de socializare și ne-am înscris în proiect. Mi s-a părut o oportunitate demnă de luat în calcul și este de apreciat inițiativa. Este greu pentru un startup să se afirme pe piață, în lipsa unui buget de promovare. Pentru noi, cea mai bună metodă de a ne mediatiza este recomandarea celor cu care am lucrat deja și pe care i-am mulțumit prin ce facem. Da, Târgul ne-a ajutat mult”, conchide Marius. 

Startup Area este o inițiativă marca Târgul de Cariere, care dorește să aducă în centrul atenției și să sprijine afacerile aflate la început de drum. TdC a fost, pentru primul an, o adevărată punte de legătură între startupuri și cei aproximativ 25.000 de vizitatori ai evenimentului de recrutare.