Categorii
Sfaturi

Genarația Millennials – Provocări la locul de muncă

Vrem să aflăm o informație? Se rezolvă, Google știe. Simțim nevoia de puțină atenție? O poză pe Facebook, Istagram și Twitter ne pot masa ego-ul. Prietenul nostru s-a mutat în Elveția? Păi, am putea să îi trimitem un porumbel călător cu un frumos mesaj, să îi compunem o scrisoare sau să îi punem un mesaj într-o sticluță, pe care să o aruncăm în mare, dar ne va lua ceva timp până să aflăm un răspuns, asta dacă mesajul ajunge la el. Evident, asta nu se mai întâmplă. Știm prea bine, vom prefera să îi scriem două-trei propoziții pe Messenger. Îți este foame? Sai comod pe Bean Bag, există serviciul delivery. Ar trebui să îți cumperi haine, un pat, o bormașină, o tabletă, o plasmă și, neapărat, ultimul iPhone? Câteva clickuri îți satisfac nevoile. Nici măcar la lucru nu trebuie să te deplasezi, căci, hei, ai un job cool, cu program flexibil, care îți permite să stai tolănit pe canapea, după care, în teambuilding vei merge, cu puțin noroc, în Thailanda. Să plouă cu like-uri!  

Disclaimer: orice asemănare din descrierea de mai sus cu realitatea este pur întâmplătoare! 🙂

 Suntem generația Millennials (18 – 35 ani). În jurul nostru gravitează informațiile, gatgeturile, nenumărate posibilități de dezvoltare, o mie de prieteni pe Facebook, zboruri peste tot în lume sau Emag-ul. În ceea ce privește locul de muncă, avem la dispoziție o gamă mare de companii care se întrec în a ne oferi beneficii cât mai tentante. Nu crezi? Hai la Târgul de Cariere să te convingi!

 Din punct de vedere psihologic, avalanșa de informații, datorată progresului tehnologic, ne face și bine și rău. Pe de o parte, s-a constatat că IQ-ul nostru este mai mare față de cel al generațiilor trecute, mulțumită și acestui aspect, dar pe de altă parte, am fost condiționați să obținem totul ușor, să avem recompense imediate.

 Astfel, am ajuns să ne schimbăm foarte des locul de muncă. În cazul în care simțim că nu avem un impact rapid la job sau în cariera aleasă, spunem, cu hotărâre, că ne dăm demisia, ceea ce poate fi o decizie înțeleaptă doar în anumite cazuri. Schimbarea foarte frecventă a jobului trezește suspiciunea specialiștilor în resurse umane, în consecință s-ar putea, ulterior, să ne găsim foarte greu un loc de muncă. La începutul carierei noastre, în primii trei ani, este în regulă să încercăm o companie pe an, după care piața cere stabilitate de la noi. Pentru a evita acest gen de probleme, ar fi bine să avem în vedere câteva aspecte:

 1. Alegerea unei cariere: Ar trebui să fie în concordanță cu abilitățile, interesele, valorile și stilul tău de personalitate. De exemplu, să zicem că ești o persoană deschisă către noi experiențe, îți place să riști, oamenii te cataloghează ca fiind foarte perseverent în prezentarea ideilor tale și îți face plăcere să interacționezi cu cei din jur. În acest caz, un job în vânzări sau marketing s-ar putea plia pe ce îți dorești.

Poți discuta cu un consilier vocațional pentru a te descoperi mai bine, astfel încât să poți să iei o decizie potrivită pentru tine pe termen lung, pentru a evita schimbările prea dese de job. În plus, ajută să te documentezi în privința carierei vizate (poți citi articole, bloguri, biografii, etc.) și să îți găsești un mentor sau doi din domeniu care să îți relateze experiența lor și să te ajute când întâmpini dificultăți. Mai mult decât atât, Târgul de Cariere îți oferă șansa de a discuta, față în față, cu numeroși specialiști din resurse umane, din diverse domenii.

 2. Decizia de a pleca sau de a rămâne la un job: O mare problemă a generației Millennials este că ne dorim să avem un mare impact la locul de muncă și suntem dispuși să ne implicăm mult, dar dacă rezulatele nu apar după câteva luni (cel mai adesea este vizată o promovare) atunci ne demoralizăm și privim spre alte orizonturi. Ar fi de dorit ca munca pe care o prestăm să aibe sens și semnificație și să simțim că este apreciată, dar toate acestea se obțin în timp. Visăm să ajungem pe vârf de munte, dar nu prea avem răbdare să urcăm muntele.

De cele mai multe ori, un nou job poate că ne aduce o mărire de salariu, dar presupune și o nouă perioadă de adaptare, care ne poate influența în mod negativ performanța la locul de muncă. Plus că, recruterii apreciază loialitatea și stabilitatea pe care le avem la job. Așadar, ar fi de dorit să ne oferim timp când vine vorba de a decide dacă este bine să părăsim un loc de muncă. Decizia ar trebui să ia în calcul beneficiile, dezavantajele și eventualele consecințe pe termen lung în cazul ambelor perspective.    

 3. Consolidarea relațiilor la locul de muncă: O mare parte din satisfacția pe care o simțim la locul de muncă este asigurată de felul în care ne înțelegem cu colegii. Acest aspect ne poate ajuta să dezvoltăm o loialitatea față de job. O problemă a generației Millennials este că, deseori, ne refugiem în Social Media când simțim nevoia de interacțiune. Câteva like-uri primite ne pot satisface această nevoie, plus implică o doză de plăcere, de dopamină (neurotransmițător eliberat în cazul adicțiilor de alcool, droguri, țigări etc). Mulți dintre noi am dezvoltat o dependență de Facebook, Twitter, Instagram sau jocuri video, ceea ce poate presupune consum de timp, de bani și ne poate împiedica să avem relații apropiate, atașament față de colegi și o comunicare profundă. Astfel, ieșim la cină cu colegii și ghici ce? Jumătatea dintre noi suntem cu telefonul în mână și trimitem mesaje unor oameni care nu sunt prezenți, citim articole, știri sau jucăm te miri ce. În teambuilding, în loc să aflăm care sunt pasiunile noului coleg în mod direct, alegem să îi vizităm profilul de Facebook convinși fiind că acolo este toată informația de care avem nevoie și că Facebook-ul nu minte.

 Comunicând față în față, putem să descoperim mai bine care sunt acei colegi cu care avem ideologii comune și putem, cu mai multă ușurință, să abordăm subiecte profunde, ceea ce implică consolidarea relațiilor. A comunca presupune înțelegerea nevoilor celor din fața noastră și exprimarea emoțiilor noastre. Comunicând cu empatie și înțelegere devenim mai ușor apropiați de colegi, or prin Social Media, de multe ori, ne este foarte greu să avem o comunicare autentică (nu vedem limbajul non-verbal).

Decizia de a participa, în mod deliberat, la luptele zilnice sau victoriile colegilor și comunicarea acestui lucru, în mod direct, contribuie la întărirea relațiilor. Un exemplu de încurajare potrivită în acest sens ar fi: “Ţi-a fost foarte greu să faci aceea sarcină, dar te-am văzut că ai încercat din greu să o rezolvi”. Putem să ne apropiem de colegi și doar întrebându-i cum le-a fost ziua și având răbdare să ascultăm ce aceștia au de povestit. Se zice că este de dorit să ascultăm ca să înțelegem, nu ca să răspundem.

 4. Raportarea la un superior: Superiorii generației noastre, în principiu, își tratează echipa ca pe niște colegi, sunt deschiși la propuneri, idei și sprijină autonomia angajaților. În plus, sunt dornici de a oferi flexibilitate în ceea ce privește programul de lucru.

 Ceea ce avem noi de învățat, generația Millenials, este că recompensele nu vin mereu imediat, după cum am fost condiționați, învățați, de mediul virtual și că este necesar să investim mult timp, chiar ani, pentru a obține o promovare sau să așteptăm uneori chiar 12 luni pentru a ne negocia salariul. Liderii eficienți apreciază mult loialitatea și perseverența angajațlor.

 Așadar, creierul Generației Millenials este deseori mulat pe ideea de pizza înghețată pe care o cumperi de la supermarket, o încălzești la cuptorul cu microunde si gata, cina este pregătită. Ți-a luat cam cinci minute. Rapiditatea cu care facem aproape orice în mediul virtual ne poate influența modalitatea prin care lăm decizii în domeniile importante din viață, cum ar fi alegerea unei cariere, hotărârea de a demisiona sau calitatea relațiilor pe care le avem cu superiorii sau cu colegii. Ne dorim să avem un mare impact la locul de muncă, dar, deseori nu avem suficient de multă răbdare să investim timp în a obține performanțele dorite. Astfel, destul de repede, căutăm alte job-uri, ceea ce poate să atragă consecințe nedorite asupra noastră.  Daniel Goleman, un celebru psiholog și cercetător, ne avertizează : „Dacă vrei încontinuu să fii în altă parte, nu ești niciodată acolo unde te aflii … „.

În plus, atașamentul față de colegi, mediul de lucru și chiar de superior se construiește treptat. În orice caz, când vine vorba de domeniile importante din viață, este bine de știut că, pe termen lung, nu apreciem ceea ce obținem ușor.

Articol scris de Valentina Sava, consilier vocațional și psiholog la Târgul de Cariere