Ghid de angajare: cum să atragi și să menții generațiile tinere în companie

Ne plângem că nu avem angajați, dar știm cu adevărat cum să-i atragem? Noile generații sunt tot mai greu de convins să facă parte dintr-un proiect, mai ales unul pe termen lung. Asumarea unui loc de muncă “from 9 to 5” îi sperie pe mulți dintre ei: se simt captivi, au impresia că “trebuie să fac” și nu “vreau, îmi place ce fac”, iar de aici până la a renunța peste noapte la oportunitatea pe care le-ai oferit-o este doar un pas. Și așa ajungem la acele statistici îngrijorătare, care spun că nouă din zece angajatori găsesc foarte greu oameni valoroși.

Am realizat un mic ghid pentru cei care sunt în căutare de noi colegi valoroși în echipă, realizat pe baza experiențelor de angajare avute de zecile de recrutori care au participat la Târgul de Cariere în ultima perioadă.

Vorbiți direct cu ei

Poate ai avea tendința să crezi că noua generație, cea crescută pe Facebook, Instagram și WhatsApp, preferă abordarea online. Greșit! Tinerii vor să fie față în față cu tine, compania în care ei se gândesc să-și investească cel mai de preț lucru al lor: timpul. Conștientizarea valorii timpului este atât de puternică în zilele noastre, încât este tot mai greu să îi „amăgești” să petreacă opt ore pe zi în biroul pus de tine la dispoziție. Iar pentru interviu, candidații se vor pregăti din timp: cu alte cuvinte își vor face timp să stea de vorbă cu tine, așa că abordează-i la o discuție ori de câte ori ai ocazia: poate fi o cafea, într-un cadru mai prietenos sau chiar o întâlnire amicală, pentru a vă cunoaște mai bine înainte de interviu propriu-zis.

Fă-i părtași la visul tău

Tinerii din generația Z sau Milenials nu fug după un job cu orice preț. Ei văd în fiecare proiect în care se implică o experiență, o provocare. Cu cât reușești să-i faci părtași la visul tău, la modul tău de a vedea businessul crescând și dezvoltându-se, cu atât îi vei face să simtă că fac parte din ceva important, iar acest lucru le va aduce un sentiment al împlinirii, mult mai important decât funcția trecută pe o carte de vizită.

Lasă-i să lucreze de acasă, din alt oraș, din altă țară

Nu ne referim la tipurile de muncă interdependente de un loc anume, ci mai degrabă la acele proiecte și taskuri ce pot fi îndeplinite cu succes de oriunde. Tinerii vor să fie liberi, sau cel puțin să aibă acest sentiment cât mai mult cu putință. Dacă angajatul tău are de dus la bun sfârșit un proiect și preferă să lucreze de acasă sau chiar dintr-un alt oraș, nu-i îngrădi mobilitatea.

Gamification. Gamification. Gamification.

Luați un tânăr de 22 de ani, proaspăt absolvent de facultate. El face parte dintr-o generație cu adevărat nativă digital. A crescut cu internet, jocuri și social media. Și să fim serioși: tuturor ne place puțină aventută la locul de muncă, indiferent de vârstă. De aceea, poate nu ar strica ca, atunci când ai o echipă de tineri în training, să înlocuiești metodele tradționale de învățare cu cele prin joc. Un studiu realizat de o companie americană arată că Milenialii sunt generația cea mai puțin implicată la locul de muncă, prin ceea ce fac și prin integrarea în cultura organizațională. Într-un joc fiecare are un rol important și contribuie la victoria echipei – a se înțelege a companie.

Renunță la clasica întrebare: “Unde te vezi peste zece ani?”

Departe de noi gândul de a da lecții de recrutare, însă sfaturile venite din partea atâtor generații de HR-i participanți la Târgul de Cariere în cei 11 ani de cănd organizăm evenimentul, sunt cu atât mai valoroase. Iar ele spun, printre altele, să renunțăm la clasicele întrebări de interviu: “Unde te vei peste zece ani?” sau “Care sunt calitățile și defectele tale?”. Mai bine transformă interviul într-un joc. Cărțile de joc personalizate nu sunt deloc o idee rea, iar întrebările vor veni firesc și natural.

Întreabă-te mereu: cum e atmosfera de lucru?

Mai trebuie să spunem cât de importantă este atmosfera de lucru în cadrul unei companii? Ultimul studiu al Târgului de Cariere, realizat în sezonul toamnă 2017, arată că 73% dintre respondenți consideră atmosfera de lucru foarte importantă. Este cel mai bun barometru când vine vorba să măsori satisfacția angajaților. Bineînțeles, această atmosferă poate fi întreinută de mulți factori: mediu de lucru relaxand, mese periodice cu echipa, activități creative comune, și bineînțeles teambuildinguri și programe de dezvoltare personală, oferite de angajator.

Nu le cere să-și sacrifice viața personală

Tinerii nu-și sacrifică viața personală pentru carieră, așa că nu le cere acest lucru. În același studiu TdC se arată că 65% dintre cei care îți caută un job nu sunt dispuși să-ți sacrifice viața personală în detrimentul carierei. Acest lucru este valabil și dacă le oferi mai mulți bani: 61% dintre participanții la Târgul de Cariere au declarat în sondaj că e mai important prestigiul companiei decât salariul oferit.

Târgul de Cariere este cea mai mare rețea de evenimente de recrutare din România și Republica Moldova, având în spate o experiență de peste 11 ani. Dacă vrei să participi ca angajator la evenimentele noastre, o poți face completând formularul următor: http://www.targuldecariere.ro/inscrieri/