Luminița Popa, CorporActive Consulting: “În ultima perioadă joburile disponibile sunt foarte multe și candidații în număr destul de limitat” 

Avem multe oportunități de carieră, dar candidați mai puțini. Aceasta ar fi una dintre concluziile spuse răspicat de un specialist în Resurse Umane. Luminița Popa este General Manager la CorporActive Consulting, companie care oferă, prin cei 40 de traineri colaboratori, servicii de formare profesională pentru angajații companiilor, pe lângă recrutarea continuă pe care o face pe piața muncii.

Ce provocări ați întâmpinat anul trecut în ceea ce privește ocuparea pozițiilor vacante pentru clienții voștri? Ce provocări întâmpinați de la începutul acestui an?

Cele mai mari provocări le-am întâlnit în recrutarea pozițiilor foarte specifice din domeniul automotive, de exemplu: IT Senior infrastructure engineer, SMD Engineer, dar și în domeniul anumitor muncitori calificați: tâmplari, sudori etc. La începutul acestui an ele persistă, putem spune că în ultima perioadă joburile disponibile sunt foarte multe și candidații în număr destul de limitat.

Care sunt lucrurile pozitive/negative pe care le-ați observat în zona de recrutare?

În  zona de recrutare ne-a impresionat plăcut dorința de muncă a tinerei generații sau motivația candidaților +35 de a-și schimba aria de expertiză pentru a face ceea ce le place.

Negativ, am putea spune că ne influențează lipsa candidaților pentru pozițiile tehnice, muncitori în producție sau forța de vânzări.

Care sunt domeniile pentru care aveți cele mai multe solicitări de angajare?

Sunt multe, și putem începe cu Vânzări (poziții middle management și top management); Producție (începând de la poziții precum Operator Producție și până la Coordonator producție,  Production Planner, Production Manager, Arhitect, Quality Control, Supply Chain Manager etc.); Call Centre; Transport (Coordonatori transport, Manageri de flota, Customer Care, Curieri, Sofer etc); Ospitalitate (F&B Manager, Recepționeri, Ospătari, Barmani, Bucătari, Cameriste etc); Resurse Umane (Recruteri, HR Manager, HR Specialist, Payroll Specialist etc); Textil (Confectioner, Ajutor Croi, Controlori Calitate etc); Antreprenoriat IT (Director executiv divizie IT); Automotive (IT Senior Software Developer, Product Engineer, Process Engineer, Quality Engineer, Project Enginner etc); Financiar&Contabilitate (Directori economic, Senior Financial Controller, Contabil etc); Drept (Asistent Birou Notarial, Consilier Juridic etc);

De regulă, care sunt cele mai căutate programe de training?

Exista o sezonalitat în cceea ce privește cerința pentru programele de team building, care sunt mai cerute iarna și vara, versus mai puțin cerute toamna și primăvara. În ce privește trainingul, în afara de perioada sărbatorilor, cerința este constantă de-a lungul anului. Pentru acest an am observat că cererea mare este în direcția trainingurilor HR, exemple fiind: Specialist în activitatea de coaching, Manager/Inspector Resurse Umane, Formator, Compensații și beneficii, însă în altă ordine de idei cerere există și pentru Manager de proiect sau Competențe antreprenoriale.  Domeniul ospitalității este de asemenea cerut.

Cât de mult investesc companiile în pregătirea angajaților? 

Având în vedere că angajatorii sunt tot mai deschiși către formarea profesională, a crescut implicit și portofoliului nostru de clienti, dar și bugetele alocate (cam cu 30% față de anii trecuți). În momentul în care clienții ne contactează identificăm împreună nevoia de formare a angajaților. Sunt angajați care au un domeniu de activitate mai complex și în acest caz cu siguranță se va investi mai mult în formarea lor, dar sunt și angajați care au nevoie de cursuri de bază, care sunt mult mai ieftine ca investiție. Astfel, bugetul mediu alocat/om este variat, in funcție de poziție, de responsabilități, de nivelul cursului, dacă cursul este acreditat sau neacreditat și așa mai departe.

Putem spune, de exemplu, că în cazul unui operator de productie care parcurge cele 4 Module “Corporactive training for Production teams”, costul este de maximum 100 euro/persoană. Pentru un manager care parcurge un curs de coaching acreditat (7 zile teorie + parte de practică), bugetul alocat este de 750 euro/persoana și curs de coaching neacreditat (2 zile teorie cu exemple practice),  bugetul alocat este de 200 euro/persoană. 

Care sunt plusurile/minusurile pe care le observați pe piața de training?

Un punct important este că oamenii sunt tot mai dornici să învețe sa-si gestioneze stresul, activitatea profesională, dar și problemele personale. Multe persoane încep să intre pe drumul anevoios al obținerii echilibrului personal care să îi ajute să obțină  o performanță mai bună în organizație, dar si armonie în familie. 

Un minus important însă este că aceștia nu cercetează piața suficient când aleg un curs. De cele mai multe ori oamenii sunt tentați să aleagă prețul cel mai mic, fără să ia în calcul CV-ul trainerului care susține cursul, condițiile în care se va desfășura activitatea sau calitatea materialelor primite. Ne dorim să facem în curand un demers prin care să conștientizăm companiile și cursanții potențiali că este important să se uite la aceste aspecte cand aleg să urmeze un curs sau un team building.  Din acest motiv, avem aproape în permanență cursanți care chiar dacă au diploma sau acreditarea cursului respectiv ne aleg pentru a-și consolida cunoștințele.